شمال فردا ؛ سایت خبری شمال کشور

سایت مردمی خبری - تحلیلی شمال ایران (مازندران ، گیلان ، گلستان )

شمال فردا ؛ سایت خبری شمال کشور

سایت مردمی خبری - تحلیلی شمال ایران (مازندران ، گیلان ، گلستان )

نگاهی به عملکرد شهردار گرگان ؛ سفید یا سیاه؟!

نگاهی به عملکرد شهرداری گرگان؛ سفید یا سیاه؟شمال فردا : عادت کرده ایم که گاه به خاطر منافع شخصی، به جهت همراه شدن با جمع و بعضی اوقات نیز به جهت منفی بافی، برخی اقدامات شایسته را نادیده گرفته و بر طبل سیاه بکوبیم.

خلق و خوی خاص ما سبب شده، گاهی به جهت همراه شدن با موج، چشم ها را بسته و حقیقت را وارونه ببینیم و در این بین برای ما مهم نباشد که با این تفکر چه آسیبی به شهر و دیار ما وارد می کنیم.

آری، عادت کرده ایم آدم ها را یا سیاه ببینیم یا سفید و در این بین ملاک ما جهت قضاوت درباره عملکرد افراد نه عمل آنها بلکه گفته ها و یا قضاوت هایی باشد که منشا آن سخنان و تحلیل هایی است که در پس پرده خود هدفی را دنبال می کند که مطمئنا" آن گرگان نیست.

نگاهی به گذشته؛ چگونگی انتخاب شهردار گرگان

شهرداری به عنوان تاثیرگذارترین نهاد در مدیریت شهری، نقش عمده ای در عمران و آبادانی شهر دارد. در این بین انتخاب شهردار مناسب برای یک شهر را میتوان یکی از مهم ترین وظایف شورای شهر دانست.

نگاهی به گذشته و بررسی عملکرد شورای سوم شهر گرگان در انتخاب شهردار در اولین روزهای فعالیت این نهاد، پروسه پرماجرای تعیین شهردار شهر در آن روزها را برای ما یادآوری می کند.

http://gorganpic.persiangig.com/image/MegamKe/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86%20%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%20%DA%AF%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%20-%20%D8%B3%D8%A7%D9%84%201319%20%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%AF%DB%8C.jpg

تصویر : ساختمان بلدیه (شهرداری) گرگان- وبلاگ مِگم که (فرزاد فرحبخش)

پیدا و پنهان داخل شورا، توصیه های از بیرون، برخی توافق ها و غالب شدن نگاه تسلط بر شهردار به جای ملاک قرار دادن تجربه و تخصص، و نیز انتخاب افرادی به جهت تکیه زدن بر منصب شهرداری با هدف عدم کاندیدا شدن آنها در انتخابات مجلس هشتم و جلوگیری از انشقاق رای آن گروه سیاسی، بیم بسیاری در بین گرگاندوستان به جهت ارجح شدن ملاک مصلحت شخصی و گروهی بر نفع عمومی شهر حاکم کرده بود.

در این بین در گیر و دار تعیین شهردار و به بن بست رسیدن نسبی اعضا در این کلاف سردرگم و پیچیده، گزینه جدیدی از سوی عبدالرضا چراغعلی منتخب اول مردم در شورا برای شهرداری پیشنهاد شد؛ ابراهیم کریمی منتخب دوم مردم گرگان در انتخابات شورای سوم.

کارنامه ابراهیم کریمی در مقایسه با دیگر کاندیداهای شهرداری گرگان پربارتر از دیگران بود. وی علاوه بر سابقه فعالیت در شهرداری تهران، با انتخاب شورای اول، چهار سال به عنوان شهردار گرگان فعالیت کرده بود و سپس در زمان شورای دوم شهر با عدم موافقت شورائیان با ادامه کار او در این مسئولیت و معرفی گزینه هایی همچون صادقلو و ایرجی، در جایگاهی بالاتر به عنوان معاون عمرانی استانداری به انجام وظیفه پرداخته بود.

بالاخره پس از کش و قوسهای فراوان گزینه جدید با اقبال بیشتری مواجه شد و ابراهیم کریمی با رای مساعد اکثریت اعضا از بین شورائیان خارج و بر کرسی شهرداری گرگان تکیه زد.

گذری بر عملکرد شهرداری در دوره فعالیت کریمی

ابراهیم کریمی پس از تکیه بر این مسئولیت در مصاحبه های ابتدائیش از ایجاد تغییرات محسوس در شهر طی سه ماه آینده خبر داد. وعده ای که البته کریمی برای بیان آن کمی عجله کرده بود. دومین اشتباهِ از این دست کریمی در اقداماتی همچون نصب روزشمار افتتاح المان میدان بسیج و پارکینگ نعلبندان بروز کرد تا با عملی نشدن این افتتاح ها در زمان مقرر، او خود به دست خود بهانه هایی برای دیگران فراهم نماید.

اما در این بین آرام آرام، تجربه کریمی خود را نمایان ساخت تا شهروندان تحول در شهر را که از ترمیم روکش های آسفالت شهر تا انجام اقدامات ضروری اما چند سال معطل مانده، متفاوت بود احساس نمایند.

تملک ساختمان ها در گوشه و کنار شهر برای بازگشایی معابر جدید و خرید اراضی در جای جای شهر با هدف افزایش درآمد شهرداری از اقدامات ویژه کریمی در همان ابتدای کار بود که سبب ایجاد پشتوانه ای مناسب برای این نهاد به منظور انجام فعالیت های ویژه عمرانی و خدماتی شد.

علاوه بر این ابتکارهای نشات گرفته از تجربه او سبب انجام کارهایی خاص در شهر با کمترین هزینه شد که یکی از نمونه های بارز آن خرید کارخانه پازل سازمان همیاری شهرداری های استان با قیمتی مناسب توسط شهرداری گرگان و تولید انبوه پازل جهت ترمیم پیاده روهای شهر (تنها با پرداخت هزینه کارگر پیمانکار) و فروش آن به دیگر شهرداری های استان با هدف درآمدزایی بود. بماند اینکه البته در این یک مورد خاص به جهت شیوه فنی کار و نظارت نامناسب نقدهایی به عملکرد پیمانکاران در ترمیم پیاده روها در روزهای ابتدایی وارد بود.

در این بین با لحاظ این نکته که همچون هر نهاد و سازمانی نقدهایی نیز به عملکرد شهرداری گرگان وارد است، لیکن شهرداری در دوره جدید مدیریت کریمی سبب ساز انجام اقدامات عمرانی گسترده ای در جای جای شهر شد که نمی توان از کنار آنها بی تفاوت گذشت.

به اقدامات انجام گرفته طی سال های اخیر که بسیاری از آنها به بهره برداری رسیده یا طی ماه های آینده افتتاح میشود توجه کنید؛ انتقال سایت زباله از منطقه گردشگری هزارپیچ به محل ایجاد شده و محصور در شمال گرگان، احداث کمربندی گرگان، احداث المان گرگان در میدان بسیج، ایجاد زمین ها و سالن های ورزشی متعدد همچون کابرن و امامرضا و جرجان و ...، احداث روگذر ترمینال، دیواره سازی رودخانه ها و اجرای پارک های ساحلی، بازگشایی معابر جدید به منظور کاهش بار ترافیکی، افزایش فضای سبز شهری، احداث تله کابین گرگان، تملک ساختمان های منابع طبیعی در ناهارخوران به جهت افزایش فضای عمومی مورد استفاده شهروندان، احداث پارکینگ های جدید در نعلبندان و شالیکوبی و ....، ایجاد پایانه مسافربری شرق گرگان، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری، ساماندهی تپه قلعه خندان، احداث زیرگذرها، ایجاد پارک های محله‌ای و پارک بزرگ بانوان، آغاز به کار سازمان پارک ها و فضای سبز، و دهها اقدام ریز و درشت دیگر که اگر آنها را در کنار اقدامات نرم افزاری شهرداری گرگان همچون برگزاری جشن روز گرگان، جشنواره شهر ماندگار، تقویت و راه اندازی تیم های بسکتبال شهرداری و شهرداری نوین گرگان، جشنواره شهر الکترونیک و اقدامات ریز و درشت سازمان های وابسته همچون سازمان فرهنگی ورزشی که در گرگان از لحاظ عملکرد، غیرقابل مقایسه با نهادهایی همچون فرهنگ و ارشاد می باشد قرار دهیم، به خاص بودن عملکرد شهرداری گرگان در این دوره پی می بریم.

درست آنکه در تئوری، انجام اقدامات مذکور جزو وظایف ذاتی شهرداری بوده و با توجه به ظرفیت های گرگان هر چند لازم اما کافی نیست، لیکن در مقایسه با گذشته و با لحاظ موانع پیش پای کریمی همچون روحیات خاص بسیاری از اعضای شورا، عدم توجه ویژه و پیگیری خاص نمایندگان گرگان به جذب اعتبارات، ازدیاد نیروهای تحمیلی به شهرداری به خصوص از زمان شورای دوم، و ...، این عملکرد قابل ستایش است.

در این میان نمی توان از کنار اقدام اساسی شهردار گرگان و برخی اعضای شورا و البته معاونت عمرانی استانداری در قضیه مهم منطقه گردشگری هزارپیچ بی تفاوت گذشت. اقدامی که البته آیندگان قدر آن را بیشتر در می یابند.

با آنکه به جهت افزایش جمعیت گرگان و گردشگرپذیر بودن این شهر، دیگر ناهارخوران در روزهای تعطیل گنجایشی برای علاقمندان به طبیعت نداشت و ضرورت ساماندهی مناطق گردشگری جدید همچون هزارپیچ احساس می شد لیکن فشار نزدیک به ۲۰ تعاونی مسکن دارای اراضی در هزارپیچ، امکان ایجاد هرگونه تاسیسات گردشگری را در این مکان از شهرداری می گرفت.

در این بین تلاش شبانه روزی شهرداری در سایه حمایت مهندس عبدالرضا دادبود معاون عمرانی استانداری سبب انجام کاری بزرگ و واگذاری زمین های معوض به بسیاری از این تعاونی ها و آزاد شدن بخش بسیاری از زمین های هزارپیچ به جهت اجرای تاسیسات گردشگری در آنها شد.

در ادامه کار شهرداری این روزها در حال رایزنی جدی با سرمایه گذاران بسیاری جهت ایجاد تاسیسات گردشگری و تفریحی و خدماتی در این محدوده زیبا و ایجاد زمینه لازم جهت جذب گردشگر و گذران مناسب اوقات شهروندان گرگانی بوده که البته نیاز است با توجه به خلا موجود در این زمینه در گرگان، شهرداری تا نهایی شدن این توافقات با جدیت به پیگیری خود ادامه دهد.

نقدهایی بر عملکرد شهرداری

در این بین نمی توان عملکرد کریمی را مثبت مثبت دید و از کنار برخی نقدهای وارده به او و نهاد تحت امرش بی تفاوت گذشت. نقدهایی که البته با توجه به گستردگی کار شهرداری و موانع موجود، طبیعی می نماید.

الف- عدم استفاده از همه ظرفیت های نیروی انسانی شهرداری، وجود نیروهای سرگردان و کم کار و کارگریز در این نهاد

ب- لزوم توجه بیشتر به زیباسازی شهری

پ- ضرورت توسعه متوازن شهر

ت- لزوم تقویت تواحی شهرداری

ث- طولانی شدن روند اجرای برخی پروژه ها

ج- عدم استفاده از همه پتانسیل های کسب درآمد

چ- لزوم جذب بیشتر سرمایه گذاران

ح- ضرورت آسیب شناسی برخی پروژه ها قبل از اجرا همچون پل هوایی میدان شهرداری و ...

خ- ضرورت تکریم بیش از پیش ارباب رجوع در شهرداری

د- لزوم توجه بیشتر به محلات بافت تاریخی شهر به عنوان سند هویتی این دیار با لحاظ کم کاری میراث فرهنگی در این زمینه

ذ- ضرورت کاستن از تمرکز گرایی موجود در شهرداری

ذ- ایجاد زمینه لازم برای اجرای پروژه گرگان ۱۴۰۴

شهرداری گرگان و یک سال آینده

بسیاری از پروژه های اساسی شهرداری گرگان هم اکنون در حال اجرا می باشد و با توجه به باقی ماندن تنها یک سال از عمر شورای سوم و به تبع آن فرصت محدود حضور کریمی در این مسئولیت و ناگزیر بودن تغییرات در این نهاد، ضروری است کریمی و یارانش برای باقی ماندن نام نیک از خود در حافظه گرگانیان، در ماه های باقیمانده با تمام توان به تکمیل پروژه های در حال اجرا و نیز اجرای پروژه های تاثیرگذار همچون تملک زمین دخانیات و ... بپردازند.

بماند اینکه ضرورت دارد شهرداری که در زمینه های فرهنگی اقدامات قابل قبولی داشته به جهت اطلاع رسانی بهینه از فعالیت های خود و جلب بیش از پیش مشارکت عمومی، در آگاهی رسانی از عملکرد خود علاوه بر خواص، عموم جامعه را نیز به عنوان یکی از جوامع هدف اصلی مدنظر داشته باشد.

سخن پایانی

نمی توان عملکرد شهرداری را در این دوره سفید سفید یا سیاه سیاه ارزیابی کرد. این نهاد همچون دیگر نهادها عملکردی آمیخته به مثبت ها و منفی ها داشته است لیکن حجم اجرای پروژه های عمرانی شهرداری طی این چند سال به گونه ای بوده که میتوان از کنار برخی نواقص موجود گذشت. بماند اینکه منطقی است آن گاهی به فکر استیضاح یا ... شهردار باشیم که نیروهایی قدرتر از او برای تکیه بر این منصب داشته باشیم وگرنه هر اقدامی در این راستا بیش از منفعت برای شهر، با خود ضرر به همراه دارد. مطمئنا" کریمی شهردار کنونی گرگان فرشته نیست اما وجود او در این منصب در این روزها که بسیاری از شهرداری های کشور از تامین حقوق نیروهای خود عاجز هستند، با لحاظ جمیع جهات علی الخصوص تجربه وی و ...، یک نعمت بزرگ برای گرگان است. نعمتی که شاید قدر او در سال های آینده بیشتر برای شهروندان مشخص شود.

در این میان چه بهتر این که کریمی در مدت باقیمانده از فعالیتش بیش از پیش به نقدهای کارشناسان و مشاوران شهری توجه کرده تا گرگان مستعد در ماه های آینده، گام هایی بلندتر به سوی توسعه بردارد./گزارش علی نصیبی

نظرات 1 + ارسال نظر
پارتیاوب دوشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 09:53 ق.ظ http://www.partiaweb.com

با سلام

دوست گرامی و عزیز "پارتیاوب" در نظر دارد برای وبلاگ نویسان فعال هم استانی و همشهری با قیمت بسیار مناسب طراحی سایت انجام دهد.
و یا می توانید از خدمات ثبت دامنه ما استفاده نمایید و آدرس وبلاگ خود را به صورت یک سایت مستقل تبدیل نمایید.
هاست :38000 تومان
دامنه آی آر : 5500 تومان
در صورت تمایل با ما در تماس باشید:

017-32322776
0911-797-6839
www.partiaweb.com

موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد