شمال فردا ؛ سایت خبری شمال کشور

سایت مردمی خبری - تحلیلی شمال ایران (مازندران ، گیلان ، گلستان )

شمال فردا ؛ سایت خبری شمال کشور

سایت مردمی خبری - تحلیلی شمال ایران (مازندران ، گیلان ، گلستان )

آقایان مسئولین ؛ شهرستان میاندرود را دریابید!

شمال فردا: در مدت یکسال که از ارتقای میاندرود به عنوان شهرستان می‌گذرد اما هنوز شاهد اضافه کردن یک توقف در برنامه راه‌آهن و مدیران این شرکت نبودیم تا با توقف چند دقیقه‌ای در این شهرستان بتوان به جابه‌جایی مسافران دلخوش کرد.

به گزارش دریانیوز به نقل از خبرگزاری فارس از شهرستان میاندرود، سال‌هاست که برخورداری از زیرساخت‌های مهمی همچون راه‌آهن، ساحل و بزرگراه همچنین نزدیکی به فرودگاه جزیی از مشخصات میاندرود است که آن را از بسیاری از شهرستان‌های کشور متمایز می‌کند اما اتفاقی که در این مورد افتاده نادیده گرفته شدن این وضعیت ویژه است.

این منطقه با 57 هزار نفر جمعیت و مساحت 500 کیلومتر مربع، کم‌تراکم‌ترین شهرستان مازندران محسوب می‌شود.

در سال‌های گذشته به دلایل مختلف این منطقه از مازندران توسط مسئولان و متولیان امر صنعت و گردشگری استان دیده نشد تا همچنان میاندرود چون گنجی پنهان در استان گمنام بماند.

هرچند در یک سال گذشته طرح‌های مختلف زیربنایی در میاندرود پایه‌گذاری شد اما بر اساس آمارها و به دلیل کمبود زیرساخت‌های مناسب در این منطقه، عمده انرژی مسئولان در این مدت صرف ایجاد حداقل‌ها در این شهرستان شد.

همچنین با وجود افتتاح برخی از این پروژه‌ها در سال جاری اما به دلیل حجم ناداشته‌های میاندرود و کلنگ‌هایی که به زمین زده شده باید به تدریج از امسال و در نهایت در دو سال آینده شاهد ایجاد تغییر اساسی در این منطقه باشیم که البته استفاده به موقع مردم از این امکانات باز هم به همت مسئولان و مدیران استانی بستگی دارد.

یکی از محورهایی که میاندرود را از دیگر نقاط مازندران و حتی بسیاری از شهرستان‌های کشور متمایز می‌کند نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی، بهره‌مندی از سواحل بکر و آزاد شده دریای خزر و همچنین وجود مهم‌ترین شاخص توسعه کشورها یعنی راه‌آهن و بزرگراه در این شهرستان است که تاکنون مغفول مانده است.

در حالی‌که بسیاری از نقاط کشور از این بستر بهره‌مند نیستند و فقط با صرف هزینه‌های بالا و وقت زیاد گردآوردن این شرایط یکجا ممکن می‌شود، میاندرود با داشتن این امکانات به حال خود رها شده است.

همه اینها در حالیست که این منطقه حتی در بحث گردشگری نیز نتوانسته است کاری انجام داده باشد که البته دلیل این مسئله را باید در مظلومیت و عقب‌ماندگی مرکز استان جست‌وجو کرد و امروز که میاندرود به عنوان بخشی از نقطه مرکزی استان با این همه شرایط خاص نیازمند تحول است، می‌طلبد تا با درایت و برنامه‌‌ریزی بلندمدت و کوتاه‌مدت مسئولان که قابل پیاده‌سازی صد درصد باشد الگویی از ایجاد تحول در شهرهای استان باشد.

* ندای تنهایی در ایستگاه متروک راه‌آهن

در مدت یکسال که از ارتقای میاندرود به عنوان شهرستان می‌گذرد اما هنوز شاهد اضافه کردن یک توقف در برنامه راه‌آهن و مدیران این شرکت نبودیم تا با توقف چند دقیقه‌ای در این شهرستان بتوان به جابه‌جایی مسافران توسط وسیله نقلیه عمومی دلخوش کرد آن هم زمانی که میاندرود فاقد یک ایستگاه مینی‌بوس بین‌شهری است.

و باز هم امروز دیده می‌شود که مسئولان شهری نیز هنوز به فکر نصب چند تابلو برای ترغیب مردم به استفاده از این زیرساخت مهم نیافتادند تا شاید راه‌آهنی‌ها نیز دلی بسوزانند و ترمز قطار گرگان تهران را هم با این ایستگاه آشنا کنند.

یکی از مواردی که اهمیت این منطقه را به خوبی روشن می‌سازد، تولید حجم زیادی از محصولات کشاورزی و دامی کشور و استان در این منطقه است که این مسئله نشان‌دهنده این واقعیت است که هرجا که با برنامه درست جلو رفته‌ایم جواب مناسب از این شهرستان گرفته شده است.

* سواحل آزاد میاندرود در اسارت بی‌پولی

سواحل آزاد میاندرود که از لحاظ آبادانی و رفاهی هیچ شباهتی به نقاط استان ندارد همچنان در انتظار رونق در خور طبیعت بکر خود است و برنامه مختصر تدوین شده مسئولان شهرستان نیز در انتظار بودجه مدیران استان خاک می‌خورد.

نبود جاده دسترسی مناسب به این منطقه در بخش گهرباران و همچنین جدا ماندن سواحل میاندرود از منطقه فرح‌آباد ساری موجب شده است که باز هم شاهد مظلومیت میاندرود باشیم.

در سال گذشته این سواحل محل اجرای برترین طرح دریا شناخته شد و به دلیل عدم ثبت حتی یک مورد غرق‌شدگی و سرقت در این مورد مورد تقدیر قرار گرفت اما این مسئله هم موجب نشد تا طرح ثابت دریای گهرباران به صورت جدی پیگیری شود.

از آنجایی که در روزهای ارتقای میاندرود بهره‌مندی این شهرستان از امکانات مهمی همچون دریا، راه‌آهن، فرودگاه و بزرگراه توسط برخی از مسئولان بسیار مطرح می‌شد، جای دارد توجه مسئولان استان مازندران و شهرستان را به این مسئله معطوف کنیم که شکوفا شدن این استعدادها نیازمند برنامه‌ریزی مدون برای منطقه ویژه میاندرود است.

و در این منطقه امکان ایجاد هر نوع برنامه توسعه‌ای به عنوان شهرستان نمونه در استان وجود دارد امکانی که تاکنون ممکن نشد و فقط روی کاغذ ماند تا همت بیشتر مسئولان استان را برای به فعلیت رسیدن فریاد بزند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد