شمال فردا ؛ سایت خبری شمال کشور

سایت مردمی خبری - تحلیلی شمال ایران (مازندران ، گیلان ، گلستان )

شمال فردا ؛ سایت خبری شمال کشور

سایت مردمی خبری - تحلیلی شمال ایران (مازندران ، گیلان ، گلستان )

بدرقه حاجیان با لباسهای گل آلود در فرودگاه گرگان!

شمال فردا: زیرساخت‎ها همیشه دغدغه مسئولان استان گلستان است و عموما نیز همه چالش‎ها به مهیا نبودن زیرساخت‎ها مربوط می‎شود، وگرنه همه چیز آرام و به خوبی و خوشی رو به جلو در حرکت است و تنها مشکل زیرساخت‎ها هستند که اصولا مهیا نمی‎شوند. در چند سالی که حرفه خبرنگاری را در پیش گرفته‎ام نشده که سوال چالشی را از مدیری بپرسم و او در جواب نگوید که این مسئله به مهیا نبودن زیرساخت‎ها در استان مربوط می‎شود. تمام چالش‎های استان از فرهنگ، آموزش، صنعت، تجارت، کشاورزی و... به عدم زیرساخت‎ها مرتبط است. حال این سوال در ذهن ما پیش آمده که این زیرساخت چیست و چه کسانی آن را باید محقق کنند؟
شب گذشته برای بدرقه حاجیان به فرودگاه گرگان رفتیم، تقریبا بالای هزار ماشین وارد محوط این فرودگاه شد در حالی که پارکینگ فرودگاه تنها ظرفیت محدود خودرو را داشته است و باقی خودروها به بیابان بی‌آب و علف تاریک نزدیک فردوگاه برای پارک هدایت شدند که تمام آن مسیر با توجه به بارانی که باریده بود گل‎آلوده بود و تمام ماشین‎ها، و سواران آن سراپا گل شدند تا با سراپای گلی به بدرقه حاجی خود روند. عموما در مراسم استقبال دسته گل می‎آورند شاید مدیر فرودگاه با خود فکر کرد که در یک خلاقیت حاجی‎های گلستانی با لباس‎های گل‎آلوده فرزندانشان بدرقه شوند تا در این چند روز سفر خاک وطن در وجودشان طنین‎انداز باشد.
حال آنچه برای ما مورد تاکید می‎تواند قرار گیرد این است که برای هر ماشینی که وارد فرودگاه گرگان می‎شود برای مدت 10 دقیقه 500 تومان هزینه دریافت می‎کنند اما چرا در قبال این پول دریافتی خدمات ارائه نمی‎دهند؟ شاید این مسئله نیز به مهیا نبودن زیرساخت‎ها برمی‎گردد!!!.

به هر حال در این روزها دیواری کوتاه‎تر از زیرساخت‎ها پیدا نمی‎شود، اما چرا مسئولان قبل از اینکه زیرساخت‎ها را مهیا کنند، اقدام به ساخت بنا می‎کنند؟!!! فرودگاه گرگان از ارائه ابتدایی‎ترین خدمات که همان سرویس بهداشتی است عاجز مانده و کسانی که شب گذشته برای بدرقه حاجی‎ها رفته بودند، به بهترین شکل رفتند و در بدترین صورت برگشتند تا آنها نیز از مهیا نبودن بستر مناسب و زیرساختی مطابق با شأن فرودگاه مرکز گلستان بگویند.

از این بگذریم، ما خبرنگاران در عرصه کاری خود گذشتن را به خوبی یاد گرفته‎ایم چون اگر هم نگذریم چیزی درست نخواهد شد. کمی آن طرف‎تر از فرودگاه گرگان، نمایشگاه بین‎المللی این شهر قرار دارد و تقریبا هفت سالی است که فاز یک آن مورد بهره‎برداری قرار گرفته و در فازهای دیگر هنوز هیچ پیشرفتی نداشته است. با خود فکر کردیم دغدغه هیئت مدیره این نمایشگاه چه می‌تواند باشد که بعد از هفت سال از افتتاح هنوز در فاز یک است. برای همین در فروشگاه بهاره که هر سال در این نمایشگاه برگزار می‎شود از یک غرفه‎دار، که فضای کوچکی را هم اجاره کرده بود پرسیدیم، برای این 10 روز چقدر هزینه پرداخت می‌کنید و او در جواب گفت: 500 هزار تومان .

اگر بخواهیم در کل غرفه‎ها این رقم را ضرب کنیم برای 10 روز مبلغ زیادی خواهد شد، البته این 500 هزار تومان با سوبسیت است و مبلغ دیگری نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت به آن افزوده خواهد کرد تا این هیئت مدیره را راضی نگه دارد.

با توجه به اینکه در طول سال فروشگاه‎های زیادی در این مکان دایر می‎شود پس درآمد خوبی را به همراه دارد اما چرا بعد از هفت سال در فاز یک قرار دارد؟ معاون برنامه‌ریزی استانداری گلستان محقق نشدن شروع فازهای دیگر نمایشگاه را در تملک زمین‎های اطراف دانست و گفت: به زودی مشکلی که در این راستا داشته‎اند با پیگیری‎های فرمانداری حل خواهد شد و شاهد شروع فازهای دیگر این مجموع خواهیم بود.

نمی‎دانم این بار باید چه چیز را مسئول وجود این چالش بدانیم هفت سال ساختمانی در شهر گرگان بنا شده که فلان میلیارد هزینه را از مردم می‎گیرد اما هنوز نتوانسته تملک زمین‎های اطراف را برای ساخت فازهای دیگر مجموعه به دست آورد و گلستانی‎ها باید در برگزاری هر نمایشگاهی از عدم ارائه خدمات مناسب در نمایشگاه بین‎المللی بگویند. در همه جای دنیا مرسوم است که اول موانع را برطرف می‌کنند و بعد به دنبال ایجاد پروژه‎ای هستند اما انگار این مسئله در استان ما به گونه دیگر رقم خورده است یعنی اول پروژه را می‎سازند و بعد متوجه می‎شوند که زمین مناسب این کار را ندارند، برای همین است که اکثر پروژه‎ها در فاز اول باقی می‎ماند تا شاید روزی و روزگاری با مهیا شدن زیرساخت‌ها ساختمان‎هایی چون فرودگاه‎ و نمایشگاه بین‎المللی گلستان بتوانند همه خدمات رفاهی که لازمه یک پروژه است را به مردم ارائه دهند البته اگر تا آن موقع ساختمان‎‎های ساخته شده فرسوده نشده باشند.
هنگامه خاندوزی / فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد