شمال فردا ؛ سایت خبری شمال کشور

سایت مردمی خبری - تحلیلی شمال ایران (مازندران ، گیلان ، گلستان )

شمال فردا ؛ سایت خبری شمال کشور

سایت مردمی خبری - تحلیلی شمال ایران (مازندران ، گیلان ، گلستان )

پروفسور حسابی کار در ایران را بر اروپا و آمریکا ترجیح داد

شمال فردا: به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نکا، ایرج حسابی فرزند پروفسور حسابی بعداز ظهر امروز در مراسم بزرگداشت فناوری هسته‌ای بیان داشت: توجه به علم و تکنولوژی و دانش باید در ایران مورد توجه ویژه قرار گیرد و مسائل از این وضعیت خارج شود. 

وی ادامه نباید: باید افراد به دلیل موقعیت علمی و دانش مورد توجه باشند نه به دلیل جاه و مقام و سمتی که دارد.حسابی با اشاره به بیان خاطره‌ای از مادر خود ادامه داد: مادرم در بیان خاطراتش می‌گفت زمان وزارت پدرتان در وزارت علوم آنقدر جمعه‌ها سرمان شلوغ بود که از چای دادن به مهمانان خسته می‌شدم و بعد از استعفا پدرتان در اولین روز جمعه تنها هفت نفر به دیدن پروفسور حسابی آمدند و حتما آنان نیز نمی‌دانستند که حسابی، روز چهارشنبه استعفا داده است.

رئیس پژوهشکده دکتر حسابی با اشاره به اینکه راکتور اتمی در سال 1353 در ایران ساخته شده بود، خاطرنشان کرد: راکتور اتمی دانشگاه تهران توسط پروفسور حسابی ساخته شد و در آن زمان ایران جزء پنج کشور دارای راکتور اتمی بود و حرفی از نروژ، سوئد و فنلاند نبود.

* باید داشته‌های ایران بلند فریاد زده شود

وی بیان داشت: هیچ حرفی از این موضوع گفته نمی‌شود، نباید چنین باشد بلکه باید داشته‌های ایران بلند فریاد زده شود و باید بگوییم که این صنعت برای ما بومی است و دیروز و امروز به آن نرسیدیم بلکه سال‌هاست که دارای راکتور اتمی هستیم و اگر می‌خواستیم استفاده سوء از آن کرده و در بمب اتم استفاده کنیم سال‌ها پیش می‌توانستیم.

حسابی ادامه داد: ایران کشوری صلح‌طلب و دارای پیشینه تاریخی و علمی فراوان است و نباید علم و فناوری ایران کتمان شود بلکه باید برای جهانیان بازگو شود.

فرزند پروفسور حسابی با اشاره به پیشینه بالای علمی ایران تصریح کرد: در ورودی در سازمان انرژی هسته‌ای که تلویزیون ما هیچگاه آن را نشان نداده مجسمه‌ای وجود دارد که از بالای آن آب می‌ریزد و چهار مجسمه پشت به هم ایستاده‌اند که این چهار مجسمه شامل خواجه نصیرالدین طوسی، رازی، ابن سینا و ابوریحان بیرونی است.

 علمی در جهان دست یابیم.

* پروفسور حسابی کار را در ایران را ترجیح دادند

وی گفت: آنان از خدا می‌خواستند که مجسمه ارشمیدوس نیز در بین این چهار مجسمه باشد، اما چون معدل علمی ارشمیدوس به پای این دانشمندان ایرانی نبود، مجسمه‌ای از آن نیز نباید در این مکان وجود داشت و این پیشینه علمی ایران و اوج قدرت علمی اوست که در برخی از موارد نشان داده نمی‌شود تا جوانان ایرانی با داشته‌های علمی خود آشنا شوند و بدانند در چه جایگاهی قرار دارند.

حسابی، با اشاره به تقوا، تعهد و پایبندی به اخلاق اسلامی و انسانی پروفسور حسابی خاطرنشان کرد: ایشان تعهد فراوانی به ایران داشتند و با وجود اینکه شرایط کاری در اروپا و آمریکا فراهم بوده است، کار را در ایران را ترجیح دادند.

رئیس پژوهشکده علمی دکتر حسابی در ایران بیان داشت: باید داشته‌ها و تجربیات دکتر حسابی در قالب فیلم و سریال در اختیار جامعه قرار گیرد تا همگان با اندیشه‌های ایشان آشنا شوند.

* هزاران نامه از دکتر حسابی برجای مانده است

ایرج حسابی فرزند پرفسور حسابی بیان داشت: هزاران نامه از دکتر حسابی برجای مانده و اکثر این نامه مراسلاتی است که با دانشمندان، شخصیت‌های بین‌المللی، اساتید، دانشجویان و عموم به زبان‌های مختلف نگاشته شده است.

حسابی ادامه داد: اگر این نوشته‌ها ترجمه شود، عنوان گنجینه‌ای ملی در جذب جوانان، ایجاد انگیزه بیشتر برای توسعه، تبیین افتخارات علمی و معنوی و اثرگذاری سازنده بر ایرانیان سراسر جهان نقشی مهم خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به خوداتکایی ایرانیان افزود: در زمان شاه وقتی پیکان وارد ایران شد، دکتر حسابی می‌گفتند باید خجالت بکشیم که پیکان را در ایران ببینیم و بعد انقلاب نیز همین مسئله را در مورد پژو گفتند و ایشان بر این باور بودند که "باید مردم را عادت به صنعتی شدن دهیم نه اینکه محصول صنعتی به آنان ارائه دهیم."

* بمب اتم قدرت نیست

فرماندار شهرستان نکا نیز در سخنانی با اشاره به جایگاه ویژه علمی و عملی پروفسور حسابی از ایشان به‌عنوان دانشمند بزرگ ایران نام برد که خدمات شایسته‌ای به ایرانیان ارائه داده است.

رضا آزادی‌کناری تصریح کرد: ملت ایران باید بر اساس اندیشه‌های این بزرگان به درجات بالا دست یابد.

این مسئول متذکر شد: بمب اتم قدرت نیست بلکه استفاده از اندیشه‌ها و قدرت جوانان، اقتدار آفرین است.

وی در پایان اذعان داشت: اقتدار ما ناشی از ایمان و دانش جوانان ماست که باید با الگوبرداری از این اسطوره‌های علمی در کشور به درجات بالای

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد