شمال فردا ؛ سایت خبری شمال کشور

سایت مردمی خبری - تحلیلی شمال ایران (مازندران ، گیلان ، گلستان )

شمال فردا ؛ سایت خبری شمال کشور

سایت مردمی خبری - تحلیلی شمال ایران (مازندران ، گیلان ، گلستان )

چالوسی ها جشن شیردوشان گرفتند

شمال فردا: مازندنومه،محمد حسین ملایی کندلوسی(گزارش+عکس):

*جشن شیردوشان با هدف احیای فرهنگ کهن گذشتگان دامدار و حفاظت از مراتع و جنگل‌ها هر ساله در نیمه دوم خرداد در روستاها و مناطق ییلاقی غرب مازندران برگزار می‌شود.این مراسم قدمتی بیش از دویست سال دارد.امسال نیز این جشن با حضور مسئولان، دامداران و جمع زیادی از مردم جشن شیردوشان در روستای میچکار مرزن آباد شهرستان چالوس برگزار شد.

* نامگذاری شیردوشان به دلیل این بوده که در این روز تمامی دامداران دام‌های خود را حداقل 2 بار می‌دوشند و پس از به دست آوردن شیر نسبت به توزیع آن اقدام می‌کنند. در این حین برابر وزن شیری که به سرگالش می‌دهند به آن اندازه و توافق به عمل آمده در پایان فصل چرا، سرگالش موظف است مقداری کره حیوانی، کشک، دوغ و ماست تحویل دامدار اصلی بدهد و دام‌ها را به دامدار اصلی تحویل بدهند.

*این مراسم به این دلیل هر ساله در اوایل خرداد برگزار می‌شود که 30 تا 40 درصد گونه‌های علفی موجود در مراتع به گل می‌نشیند و اگر قبل از موقع دام وارد مرتع شود، شیره گیاهی خام موجود در علوفه موجب بیماری دام‌ها می‌شود.

 

* به رسم پیشینیان مراسم سنتی " تِلِم زنی " ( گرفتن کره از دوغ) برای فرآوری محصولات لبنی محلی در محل برگزاری این جشن اجرا شد که برای لحظاتی فرماندارچالوس نیز اقدام به انجام دادن آن کرد.در ادامه جشن میرقدیر رضایی به همراه معاون فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران ـ نوشهر، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری و مدیر جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان شهرستان چالوس و بخش مرزن آباد از فضای مراسم و نحوه برگزاری این جشن نیز بازدید کرد.

*دامداران روستای میچکار که دام‌های خود را برای شیر دوشی به محل برگزاری جشن آورده بودند اقدام به دوشیدن شیر دام‌های خود کردند و سپس آن را به صورت یکجا جمع آوری کردند تا برای فروش به بازار عرضه شود.

*فرماندار شهرستان چالوس در مراسم جشن شیر دوشان اظهار داشت: عزت ما در وحدت ما است و امروز جشن شیر دوشان در روستای میچکار نمونه‌ای از همدلی و وحدت و وفاق بین اهالی این روستای بسیار زیبا را نشان می‌دهد.سید قدیر رضایی ادامه داد: مردم روستای میچکار همواره سخت کوش و مهربان هستند و نسبت به یکدیگر مهر می‌ورزند و این خود بر فضای همدلی و اتحاد در این روستا می‌افزاید.وی با بیان اینکه مردم روستای میچکار حتی یک پرونده دادگاهی هم ندارند، افزود: زیبایی‌های این روستا و مهربانی مردمانش آنقدر زیاد است که هر کسی هر چقدر به این روستا مسافرت کند هرگز خسته نمی‌شود.وی تصریح کرد: 10هزار راس واحد دامی در چالوس داریم و 5 هزار نفر نیز مرتبط با صنعت دامداری مشغول فعالیت هستند که رقم قابل توجهی است.

*رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان چالوس اظهار داشت: سیلاب‌ها نتیجه بهره‌برداری نادرست از منابع طبیعی است چرا که وجود منابع طبیعی نقش ارزنده‌ای در پیشگیری از سیل دارد. مهرداد خزایی افزود: همه ساله اعتبارات ویژه‌ای برای اصلاح منابع آبی و مدیریت مرتع در نظر گرفته می‌شود و در این راه دامداران نیز از فرهنگ بومی خود در راستای صیانت از منابع طبیعی فعالیت چشمگیری دارند.رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان چالوس گفت: حدود 5 هزار نفر از مراتع بهره برداری می‌کنند که نیازمند خدمات هستند و اگر به انها خدمات ندهیم در آینده با مشکل مواجه می‌شویم.

*در مراسم شیردوشان امسال که در یکی از مراتع حاشیه روستای میچکار برگزار شد زنان روستایی اقدام به پخت آش دوغ کردند و پس از آماده شدن در بین حاضران توزیع شد.

*موسیقی محلی مازندرانی همراه با امیری‌خوانی و سرایش اشعار محلی از سوی تنی چند از اهالی روستای میچکار از دیگر برنامه های جشن شیردوشان در روستای میچکار مرزن آباد چالوس بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد