شمال فردا ؛ سایت خبری شمال کشور

سایت مردمی خبری - تحلیلی شمال ایران (مازندران ، گیلان ، گلستان )

شمال فردا ؛ سایت خبری شمال کشور

سایت مردمی خبری - تحلیلی شمال ایران (مازندران ، گیلان ، گلستان )

آیا برگشت 15 میلیارد تومان اعتبار مازندران صحت دارد؟

شمال فردا: کشف اشیا 7 هزار و 500 ساله در غارهای هوتو و گمیشان در بهشهر و نکا ، شهر تاریخی ناتل در نور ، دهها دهنه پل و بناهای سلطنتی و نظامی ، فقط گوشه ای از قدمت کهن و غنی مازندران است.

به گزارش دریانیوز به نقل از واحد مرکزی خبر،در این استان حدود 2 هزار و 300 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی وجود دارد و مجموعه باغ عباس آباد بهشهر نیز در لیست آثار جهانی قرار گرفته است که ثبت این آثار،  زمینه مناسبی است برای حفاظت و نگهداری بهتر از آن که بر این اساس هر اثر دارای شناسنامه ای از مشخصات فیزیکی ، ویژگی های معماری و اهمیت و کاربردهای خود می شود ، اما آیا با ثبت ملی در واقع این حفاظت و نگهداری صورت می گیرد ؟

غار اسپهبد خورشید با قدمت هزار و 300 سال و با دهان 50 متری یکی از مرتفع ترین غارهای دنیاست که افسانه ها و داستان های فراوانی از گذشته مازندران و به ویژه سوادکوه در خود دارد . اما فعالیتهای اکتشافی معدن کاران (ذغال سنگ و کک سازی ) و تبدیل بخشی از منطقه به میدان تیر سربازان پادگان دوآب ، خاکبرداری رانندگان کامیون ، عبور جاده آسفالته  از عواملی است که از سالها پیش ، این غار شگفت انگیز را در معرض تخریب قرار داده است.

تخریب حمام تاریخی میرزا یوسف ملکی در بابل با قدمت 250 سال به دستور شهرداری ، حمله شبانه برای نابودی امامزاده هفت تن بابل ، تخریب بخشی از باغ گیاه شناسی نوشهر با بیش از 20 هزار گونه نادر گیاهی و سرقت صدها قطعه اشیاء تاریخی در حفاریهای غیر مجاز در مازندران و ... مواردی دیگر از غفلت مسئولان یا سهل انگاری آنان و مردم در نگهداری و حفاظت از این آثار است.

بازداشت اعضای باند بزرگ حفاران غیر مجاز در سوادکوه ، آمل ، نوشهر ، چالوس ، بابل ، قائمشهر ، گلوگاه و بهشهر آمار کشف و انهدام این باندها را در یکسال گذشته به بیش از 34 باند رساند .

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران 22 فروردین امسال با اعلام این آمار گفت : جرایم حوزه میراث فرهنگی در مقایسه با سال 89  ،  20 درصد کاهش یافت .

سرهنگ قاسمی افزود : از 34 باند متلاشی شده با 154 عضو ، 8 دستگاه فلز یاب ، 3 هزار و 500 قطعه سکه اصلی و بدلی مربوط به دوره اشکانی و اسلامی و 550 قلم اشیا دیگر مانند صندوقچه ، جواهر ، کوزه سفالی ، خنجر و مجسمه کشف شد .

سرهنگ قاسمی گفت :‌باندهای حفاری غیر مجاز ، کمتر شده اند اما حرفه ای تر نیز شده اند و بنابراین میزان کشف نیز کاهش می یابد .

وی تصریح کرد : کمبود نیرو ، مسلح نبودن و بی دفاع بودن نیروهای یگان حفاظت ، وضع نامناسب معیشتی و حمایت ناکافی از دلسوزان میراث فرهنگی ، موجب بروز مشکلاتی برای افراد و خوشنودی کامل باندهای غیر مجاز شده است .

البته سرهنگ قاسمی در مصاحبه دیگری در اردیبهشت ماه اعلام کرد : جرایم حوزه میراث فرهنگی در مقایسه با 89 ، حدود 40 درصد کاهش یافت .

حسین اسلامی استاد دانشگاه و کارشناس میراث فرهنگی و نویسنده دهها عنوان کتاب در این باره می گوید : بی نظمی ، بازی های سیاسی ، کمبود اعتبار و شعار زدگی درد کشنده میراث فرهنگی مازندران است .

وی می افزاید :‌ سکوت مسئولان و آرامش آنان در مقابل ِغارت گسترده اشیاء تاریخی مازندران ، تلاش نکردن برای رفع کمبود نیرو و اعتبار و تشکیل جلسات بی فایده با توجه به این شرایط جای سوال دارد.

فتحیان از منطقه گمیشان بهشهر نیز می گوید :‌ گاهی اوقات اهالی با دیدن افراد مشکوک ، خود اقدام به حفاظت از اشیاء و منطقه تاریخی می کنند و گاهی نیز به مسئولان و مأموران مراجعه می کنند .

شنیده ها حاکی است اعتبار 15 میلیارد تومانی ساخت تنها موزه منطقه ای شمال کشور در ساری فقط به علت ناهماهنگی مسئولان در جذب اعتبار ، برگشت خورده است .

این در حالی است که در میان همه مراکز استان ها در کشور ، ساری تنها مرکزی است که موزه ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد